تزریق بوتاکس مانند سایر روش‌های زیبا‌یی‌، در ایران هم با استقبال زیادی مواجه شده است. اما وجود دو چالش عمده باعث شده است که متخصصان درباره آن هشدارهایی جدی مطرح کنند. یکی از آنها مراجعه افراد به پزشکان غیرمتخصص و دیگری وجود انواع تقلبی و بدون مجوز بوتاکس در بازار دارویی کشور است.

تزریق بوتاکس در صورت

بوتاکس در چه مواردی تزریق می شود؟

- اصلاح چین و چروک‌های اطراف چشم

- جلوگیری از تعریق بیش از حد زیر بغل و کف دست

- اصلاح تیک‌های عصبی و عضلانی

- اصلاح چپی چشم

- اصلاح پرش عضلانی اطراف چشم

بوتاکس باید توسط پزشک متخصص تزریق شود

تزریق این ماده باید با سوزن‌های بسیار ظریف و توسط فوق تخصص جراح پلاستیک یا متخصص پوست صورت بگیرد.

پزشک باید آناتومی عضلات صورت، فیزیولوژی پوست، فیزیولوژی اثر سم وحتی مکانیسم چین و چروک را بشناسد.

ضمن اینکه روش تزریق را هم به خوبی یاد گرفته باشد، چرا که اگر تخصص این کار را نداشته باشد، می‌تواند بیمار را دچار عوارض جدی کند.
مدت اثر تزریق بوتاکس فقط چهار ماه است و بعد از آن اثر این ماده از بین می‌رود و چین و چروک‌هایی که از بین رفته بودند، برمی‌گردند

اگر تزریق بوتاکس به صورت مجاز و اندازه مناسب بر اساس تشخیص پزشک فوق تخصص جراح پلاستیک صورت بگیرد، استفاده از آن خطرناک نخواهد بود.

تزریق بوتاکس به علم و آگاهی بالایی نیاز دارد و باید متخصصان این امر از ترکیب و تشریح بدن بیمار آگاهی لازم را داشته باشند.

تزریق این ماده توسط غیر پزشک متخصص که از تبحر لازم در این زمینه برخوردار نباشد، باعث عارضه‌های بسیاری می‌شود.

در این زمینه فقط دو رشته فوق تخصصی جراحی پلاستیک و متخصص پوست می‌توانند با آگاهی از عوارض این ماده، استفاده درمانی یا زیبایی را از آن داشته باشند.

افرادی که مایل هستند از بوتاکس استفاده کنند، باید در مراکز معتبر زیر نظر فوق‌ تخصص جراحی پلاستیک یا متخصص پوست این عمل را انجام دهند، ولی باید آگاه باشند که بوتاکس فقط برای چین‌وچروک‌های سطحی و فقط 3 تا 5 بار می‌تواند استفاده شود. فواید بوتاکس در هر بار نیز بیشتر از چهار ماه دوام ندارد و افراد فقط مدت دو سال می‌توانند از تزریق بوتاکس استفاده کنند.

افراد فوق تخصص جراحی پلاستیک و متخصصان پوست به دلیل آگاهی از انواع بوتاکس‌های وارداتی، همیشه از نوع استاندارد آن استفاده می‌کنند، ولی مسلما نمی‌توان وجود بوتاکس‌های غیر مجاز در بازار را نادیده گرفت که عوارض بسیاری نیز در پی دارند.

کشورهای تولید کننده بوتاکس

عمده کشورهای تولیدکننده این ماده، کشورهای غربی از جمله انگلستان، کانادا و آمریکا است که در چند سال اخیر به دلیل گسترش علم، چین نیز وارد تولید این ماده شده است.

از این کشورها ماده بوتاکس وارد ایران می‌شود که مقدار و اندازه‌های تولیدکننده هر کشور متفاوت است. کشورهایی مثل چین و تایوان موادی به اسم بوتاکس تولید کرده‌اند که غیراستانداردند، مجوز هم ندارند و استفاده از آنها مشکلات غیرقابل جبرانی را برای مصرف کنندگان به‌دنبال خواهد داشت.
تزریق بوتاکس باید با سوزن‌های بسیار ظریف و فقط توسط فوق تخصص جراح پلاستیک یا متخصص پوست صورت بگیرد

عوارض تزریق بوتاکس غیرمجاز یا تزریق توسط غیرمتخصص

مواردی مشاهده شده است که افراد بر اثر از استفاده از بوتاکس‌های غیرمجاز یا تزریق توسط غیر متخصص دچار سرگیجه و دوبینی چشم شده‌اند.

این احتمال وجود دارد که بوتاکس به اشتباه به ماهیچه‌های کناری تزریق شود، یا حتی در اثر تزریق عمیق روی آنها تاثیر بگذارد.

مقادیر کم این سم مهلک می‌تواند در مدت چند دقیقه جان فردی را بگیرد و باعث فلج شدن دستگاه عصبی و در نهایت باعث اختلال قلب و تنفس افراد شود.

تزریق غیرکارشناسانه بوتاکس ممکن است خطرات گوناگونی مثل نامتقارن شدن صورت و ابرو، افتادگی پلک و یا فلج صورت را به‌دنبال داشته باشد.

نکته دیگری که در این تزریق‌های غیرکارشناسانه وجود دارد این است که تزریق بوتاکس ممکن است باعث فعال شدن برخی از بیماری‌های نهفته در فرد شود.

این پزشک است که با سؤالاتی که از بیمار می‌پرسد و فرم‌هایی که از این طریق بررسی می‌‌کند، بیماری‌های زمینه‌ای مداخله کننده را تشخیص می‌دهد. به این معنی که حتی اگر فرد مراجعه کننده ظاهر سالمی داشته باشد، باید از لحاظ بیماری‌های قبلی، بیماری‌های خانوادگی و ارثی مورد بررسی قرار گیرد.
نکته مهم در استفاده از بوتاکس این است که این ماده فقط برای اصلاح چین و چروک‌های سطحی به کار می‌رود و تأثیری روی چین‌ و چروک‌های عمقی ندارد

از آنجا که این ماده (بوتاکس) به هر حال یک سم است، چنانچه درست تهیه، خالص و نگهداری نشده باشد و همچنین درست تزریق نشود، موجب عوارضی که گاهی نیز جبران پذیرنیستند، برای بیمار خواهد شد.

سم بوتولونیوم با از بین بردن انتقال پیام عصبی به عضله موجب کاهش قدرت انقباض عضله می‌شود.

دوز استفاده از این سم بسیار حائز اهمیت است، چرا که میزان زیاد این سم به‌ علت ایجاد فلج عضلانی، حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

مقادیر خیلی کم و کنترل شده از این سم در بیماران مبتلا به اسپاسم عضلانی مورد استفاده قرار گرفته که با شل کردن عضله موجب کنترل مشکل بیمار می‌شود، اما اگر به میزان زیاد و غیرکارشناسانه تزریق صورت گیرد، حتی می‌تواند مرگ را به‌دنبال داشته باشد.

از دیگر عوارض تزریق بوتاکس می‌توان به خشکی موقتی چشم و اشک، ورم پلک، خطای دید، التهاب قرنیه، هماتوم یا تراوش و تجمع موضعی خون که به زودی منعقد می‌شود، دردهای موقتی و سوزش خفیف اشاره کرد.


بخش سلامت تبیان

منبع



برخی همکاران

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

انجمن علمی رادیولوژی ایران

انجمن علمی رادیولوژی ایران

انجمن جراحان دهان و فک و صورت

انجمن جراحان دهان و فک و صورت

انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران

انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران

آکادمی جراحی زیبایی آمریکا

آکادمی جراحی زیبایی آمریکا

انجمن پزشکی خواب ایران

انجمن پزشکی خواب ایران

انجمن بین المللی تحقیقات دهان و داندان آمریکا

انجمن بین المللی تحقیقات دهان و دندان آمریکا

انجمن ارتودنتیست های ایران

انجمن ارتودنتیست های ایران

مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی

مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی

مرکز تحقیقات علوم دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مرکز تحقیقات علوم دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پایگاه دندان پزشکی ایرانیان

پایگاه دندان پزشکی ایرانیان

انجمن تحقیقات راینولوژی

انجمن تحقیقات راینولوژی

انجمن دندان پزشکان عمومی ایران

انجمن دندان پزشکان عمومی ایران

انجمن علمی پزشکی لیزری ایران

انجمن علمی پزشکی لیزری ایران

کنگره بین المللی ایمپلنت خلیج فارس

کنگره بین المللی ایمپلنت خلیج فارس

دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران

دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران

NRITLD

NRITLD