از عوامل بروز سرطان ریه عوامل وراثتی هستند. یک فرد غیر سیگاری اگر یک فامیل ( که سیگاری بوده) داشته باشد که دارای سرطان بوده، ۲ تا ۴ مرتبه بیش از سایرین احتمال ابتلا به سرطان را دارد.

محققان بر این باورند که ژن های مشخصی وجود دارند که باعث ایجاد سرطان ریه می شوند.

در حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از سرطان های ریه در جوانان به دلیل مسائل ژنتیکی بروز می کند.

شاید عوامل وراثتی و ژنتیکی توضیح قانع کننده ای برای اینکه بسیاری از جوانان غیر سیگاری به سرطان ریه مبتلا می شوند در حالیکه بسیاری از افراد سالمند سیگاری به این بیماری دچار نمی شوند، باشد.
۹ نفر از هر ۱۰ بیمار مبتلا به سرطان ریه سیگاری هستند

سرطان ریه در سراسر دنیا شایع ترین علت مرگ بیماران سرطانی در هر دو جنس مرد و زن است.
دکتر مهرداد باقریان، متخصص خون و آنکلوژی، با عنوان این مطلب که سرطان ریه در مراحل اولیه هیچ نشانه ای ندارد، به مهر گفت: بیماران، اغلب زمانی به پزشک مراجعه می کنند که بیماری در مراحل پیشرفته قرار دارد. شاید به همین دلیل باشد که سرطان ریه کشنده ترین سرطان محسوب می شود.
وی با اشاره به آمار ۶۸ درصدی بیماران مبتلا به سرطان ریه که در فاصله ۵ سال از زمان تشخیص بیماری، جان خود را از دست می دهند، افزود: سرطان ریه در سراسر دنیا شایع ترین علت مرگ بیماران سرطانی در هر دو جنس مرد و زن است.

این متخصص خون و آنکلوژی، با اشاره به اینکه از هر ۱۰ بیمار مبتلا به سرطان ریه ۹ نفر سیگاری هستند، ادامه داد: آگاهی از نشانه های شایع این بیماری سبب می شود که این سرطان مهلک در ابتدایی ترین و درمان پذیرترین مرحله ممکن، تشخیص داده شود.
باقریان، شایع ترین نشانه سرطان ریه را سرفه دانست و گفت: افزایش تعداد یا شدت سرفه در فرد سیگاری، سرفه به همراه خلط خونی حتی اگر اندک باشد، درد مبهم یا مشخص درقفسه سینه، تنگی نفس در اثر فعالیت، خشونت یا تغییر صدا که بیشتر از دو هفته طول کشیده باشد، عفونت های مکرر ریه و مجاری تنفسی، بروز خس خس سینه به صورت حاد و…، از دیگر علائم این نوع سرطان است.
این متخصص خون و آنکلوژی، مهم ترین عامل سرطان زایی که سبب تغییرات سرطانی سلولهای ریه می شود را، ترکیبات زیانبار مختلف موجود در دود سیگار دانست و افزود: مصرف سیگار هنوز هم مهم ترین عامل خطر ابتلا به سرطان ریه است.
باقریان گفت: خطر ابتلا به سرطان ریه با افزایش مقدار و مدت تماس با دود تنباکو افزایش می یابد و هر چه سن شروع مصرف سیگار پایین تر باشد، خطر ابتلا بیشتر است.
وی اظهار داشت: برآورد می شود که افراد سیگاری ۱۳ برابر افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند. این مقدار برای فردی که به مدت ۲۰ سال روزی دو پاکت سیگار مصرف کرده است، به ۷۰ برابر می رسد.
باقریان همچنین گفت: مطالعات متعدد نشان داده است که خانم های سیگاری بیشتر از آقایانی که همان مقدار سیگار دود می کنند، به سرطان ریه مبتلا می شوند که این افزایش ممکن است به دلیل حساسیت بیشتر خانمها به مواد سرطان زای موجود در دود سیگار باشد.
کشیدن سیگار بزرگترین عامل ایجاد سرطان ریه در زنان است
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: مصرف سیگار بزرگترین عامل ایجاد سرطان ریه در زنان است و در آمریکا حدود ‌٩٠ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان ریه به دلیل مصرف سیگار است.
به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران، مصرف سیگار نقش مهمی در مرگ ومیر زنان در آمریکا دارد. حدود ‌٣ میلیون نفر از زنان در اثر ابتلا به بیماریهای ناشی از سیگار مرگ نا به هنگام داشتند. در سال ‌١٩٩٧ در آمریکا حدود ‌١۶۵ هزار نفر از زنان در اثر بیماریهای ناشی از استعمال دخانیات از قبیل سرطان ریه و سایر سرطانها، بیماریها و حملات قلبی جان خود را از دست دادند.
از هر۱۱ فرد سیگاری یک نفر به سرطان ریه مبتلا می شود
دبیرششمین کنگره بیماری های ریه و مراقبت های ویژه، شیوع بیماری‌های ریه و سرطان را در میان سیگاری‌ها هشدار دهنده دانست و به ایسنا گفت: آمارها نشان می دهد از هر ۱۱ سیگاری یک نفر به سرطان ریه مبتلا می شوند.
دکتر«روزبه نقشین» رییس انجمن متخصصین ریه ایران و دبیر اجرایی ششمین کنگره بیماری های ریه و مراقبت های ویژه با اعلام این خبر درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) واحدعلوم پزشکی ایران، گفت: از آنجا که اکثر بیماری‌های ریه حالت اکتسابی دارد و عوارضی همچون استعمال دخانیات و آلودگی هوا موجب بروز آن است از این رو پیشگیری و رعایت شیوه صحیح نقش موثری در کاهش مبتلایان خواهد داشت.
وی با بیان این که به دلیل افزایش مصرف سیگار بیماری‌های ریه شیوع بالایی یافته است، افزود: آمارها حاکی از آن است از هر۱۱ سیگاری یک نفر به سرطان ریه مبتلا می شود، همچنین بیماری خطرناک و مرگبار Copd (انسداد مزمن ریه) بیشتر در مصرف کنندگان سیگار و قلیان مشاهده می شود.
دکتر نقشین با اشاره به این که آمارها حاکی از افزایش استعمال دخانیات در کشورهای در حال توسعه است، اظهار داشت: پیش بینی می شود درصورتی که این کشورها قوانین محدود کننده کاهش مصرف دخانیات را به اجرا در نیاورند در دو دهه آینده سرطان ریه معضل جدی بهداشتی و عامل ۷۰ درصد مرگ و میر در این کشورها می‌باشد.
رییس انجمن متخصصین ریه ایران سرطان ریه را کشنده ترین سرطان انسان عنوان و تصریح کرد: هر چند این سرطان هنوز به شایع ترین سرطان تبدیل نشده است اما خطرناک ترین نوع سرطان تلقی می شود چرا که درمان آن مشکل دارد و در ۸۵ درصد موارد، مبتلایان ۵ سال بعد از تشخیص جان خود را از دست می دهند.

منبع



برخی همکاران

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

انجمن علمی رادیولوژی ایران

انجمن علمی رادیولوژی ایران

انجمن جراحان دهان و فک و صورت

انجمن جراحان دهان و فک و صورت

انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران

انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران

آکادمی جراحی زیبایی آمریکا

آکادمی جراحی زیبایی آمریکا

انجمن پزشکی خواب ایران

انجمن پزشکی خواب ایران

انجمن بین المللی تحقیقات دهان و داندان آمریکا

انجمن بین المللی تحقیقات دهان و دندان آمریکا

انجمن ارتودنتیست های ایران

انجمن ارتودنتیست های ایران

مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی

مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی

مرکز تحقیقات علوم دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مرکز تحقیقات علوم دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پایگاه دندان پزشکی ایرانیان

پایگاه دندان پزشکی ایرانیان

انجمن تحقیقات راینولوژی

انجمن تحقیقات راینولوژی

انجمن دندان پزشکان عمومی ایران

انجمن دندان پزشکان عمومی ایران

انجمن علمی پزشکی لیزری ایران

انجمن علمی پزشکی لیزری ایران

کنگره بین المللی ایمپلنت خلیج فارس

کنگره بین المللی ایمپلنت خلیج فارس

دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران

دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران

NRITLD

NRITLD