اسـم تـخـم مـرغ در یـکـی دو دهـه اخـیـر بد در رفته است .کـارشناسان سلامتی معتقدند که برای سلامت قلب مضر اسـت ، و خـلاصـه این کــه موضوع بحث و انتقاد بسیاری از مـنـتـقدان مـی بـاشنـد .

امـا آیـا بـه راسـتی دوست سفید رنـــگ ( و گاهی قهوه ای) ما برایمان اینقدر مضر است ؟ به تـازگی بسـیــاری از سازمانهای بهداشتی به دفاع از فواید تخـم مـرغ پــرداخته اند . پس ما باید کدام یک از حرف ها را قبول کنیم؟ اگر مضر هستند پس چرا مجددا درمورد خواص آنها تبلیغ می شود؟

حقایقی در مورد تخم مرغ

تصور نادرست در مورد تخم مرغ
سـابق بر این تصور می شد که تخم مرغ کلسترول خون را افزایش می دهد. و همانطور که می دانـیـد کلســـترول بالا باعث ایجاد سکته قلبی میـشود .
زرده تخم مرغ به تنهایی شامل ۵ گرم چربی می باشد که برای متخصصین تغذیه کافی است که ادعا کنند تخم مرغ باعت ایجاد تسدد شراین می شود .
یک تصور نادرست دیگر این است که مردم فکر می کنند کلسترول همان چربی است . این امر درست نیست .
کلسترول یک ماده مومی شکل است که از نظر ظاهری کمی شبیه به چربی می باشد اما خصوصیات متفاوتی با آن دارد . دانشمندان امروزه به این نتیجه دست پیدا کرده اند که کلسترول در بسیاری از غذاها وجود دارد و کلسترولی که در خون مشاهده می شود با آنچه که قبلا تصور می شد تفاوت های بسیاری دارد . بنابراین برای حل کردن راز تخم مرغ باید مطالبی در مورد کلسترول بدانیم .
کلسترول
پیش از هر چیز باید بدانید که کلسترول لزوما چیز بدی نیست . بدن انسان برای حفظ دیواره سلولی ، تجزیه بافت اعصاب و تولید ویتامین ( د ) به کلسترول نیاز دارد . ضمنا دو نوع کلسترول وجود دارد : کلسترولی که در غذاها وجود دارد و دیگری کلسترول خون . که هر دو از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند .
کلسترول غذایی را می توانید در غذاهایی نظیر : گوشت قرمز، گوشت سفید، غذاهای دریایی، تخم مرغ و لبنیات پیدا کنید. کلسترول نوع دوم ( کلسترول خون) در کبد تولید می شود و با جریان خون به تمام نقاط بدن می رسد .
کلسترول خون خود به دو زیر مجموعه تقسیم بندی می شود: لیپو پروتیین های متراکم (HDL) و لیپو پروتیین های کم تراکم (LDL
LDL  به این دلیل که به دیواره شریان های خونی می چسبد به عنوان کلسترول بد شناخته می شود .
چیزی که واقعا بد است میزان لیپو پروتیین های کم تراکمی است که در خون وجود دارد . مقدار بیش از اندازه آن باعث ایجاد ناراحتی های قلبی می شود .
دانشمندان اخیرا به این نتیجه رسیده اند که مصرف غذاهایی که دارای کلسترول هستند میزان کلسترول خون را افزایش نمی دهند . حداقل می توان گفت که تعدادی از کارشناسان با این نظر موافقند ( مثل همیشه عده ای مخالف وجود دارد )
بر اساس یکی از تحقیقاتی که دکتر وندا هاول به همراه همکارانش در دانشگاه آریزونا انجام داده است ، در طی یک مطالعه آماری که در طول ۲۵ سال به پایان رسید به این نتیجه رسیده اند که مصرف کلسترولی که در لبنیات وجود دارد به هیچ وجه کلسترول خون را بالا نمی برد . این تحقیق همچنین حاکی از آن است که افرادی که دارای رژیم غذایی کم چربی بوده و حتی روزی ۲ تخم مرغ مصرف می کردند هیچ نشانه ای از افزایش کلسترول در خون آنها مشاهده نشده است .
بنابراین چه چیزی باعث افزایش کلسترول خون می شود؟ یکی از تئوری ها بر این اصل استوار است که چربی های اشباع شده عامل افزایش کلسترول می باشند . از سه نوع چربی که وجود دارد ( اشباع شده ، اشباع حلقه ای و اشباع نشده ) تنها نوع اشباع شده آن باعث افزایش کلسترول و در نتیجه میزان LDL می باشند . تخم مرغ دارای چربی های اشباع نشده می باشد که می تواند میزان کلسترول بد خون را کاهش دهد ، به شرط اینکه مصرف آنرا جایگزین غذاهایی با چربی های اشباع شده نمایید .
غذاهای خوشمزه
تخم مرغ یک غذای کاملا مغذی است . فقط از چربی (زرده) و پروتئین (سفیده) تشکیل نشده ، بلکه مقادیر بسیار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن نیز در آن یافت می شود که از جمله آنها می توان به نکات زیر اشاره کرد …
ویتامین ها
A: مناسب برای پوست و رشد
D : با تولید کلسیم مقاومت استخوان ها را افزایش می دهد
E : از سلول ها در برابر فرایند اکسایش جلوگیری می کند
B۱ : باعث آزاد شدن انرژی موجود در کربوهیدرات ها می شود
B۲ : انرژی موجود در چربی ها و پروتئین ها را آزاد می کند
B۶ : سوخت و ساز پروتئین در بدن را بهبود می بخشد
B۱۲ : در ساختار بافت های عصبی و سلول های خونی نقش مهمی دارد
مواد معدنی
آهن : در ساخت گلبول های قرمز خون بسیار موثر است
روی : به تعادل آنزیم ها کمک کرده و فرایند بلوغ را تسریع می بخشد
کلسیم : مهمترین ماده معدنی در تقویت استخوان و دندان
ید : ترشح هورمون ها تیروئید را کنترل می کند
سلنیوم : مانند ویتامین E از سلول ها در برابر فرایند اکسایش محافظت می کند .
بهترین نوع پروتئین
اگر موارد بالا برای شما کافی نیست باید این را هم اضافه کنیم که در سفیده تخم مرغ انواعی از خالص ترین پروتیین ها وجود دارد. آنقدر مغذی است که دانشمندان زمانی که میخواهند پروتئین سایر غذاها را محاسبه کنند، پروتئین سفیده تخم مرغ را به عنوان استاندارد در نظر می گیرند. “ارزش غذایی” آن (مقیاسی است برای تعیین فایده پروتئین رشد) ۳۹.۷ می باشد . این در حالی است که ارزش غذایی شیر، گوشت و برنج به ترتیب ۸۴.۵ ، ۷۴.۳ ، و ۶۴ می باشد .
هر چه ارزش غذایی بالاتر باشد پروتیین بهتر جذب می شود. به همین دلیل است که بدن سازها در رژیم غذایی خود از سفیده تخم مرغ استفاده می کنند. زمانی که شخص، به عنوان نمونه گوشت مصرف می کند، تمام پروتیین آن به طور خالص مصرف نمی شود .
پروتئین یک ماده مرکب می باشد . به این دلیل است که کارشناسانی که برای بدن سازها پروتئین مصنوعی می سازند همیشه از سفیده تخم مرغ در فراورده های خود استفاده می کنند . همانطور که مشاهده می کنید هر عدد تخم مرغ معمولی حاوی ۶.۳ گرم پروتئین می باشد .
چگونه تخم مرغ را بخوریم
کارشناسان معتقدند با اینکه تخم مرغ دارای میزان کمی چربی های اشباع شده است بیش از روزی ۲ عدد از آنها را نباید مصرف کرد . زرده تخم مرغ دارای چربی می باشد که اگر چه این چربی ها باعث بالارفتن کلسترول خون نیستند اما اگر بیش از اندازه از آنها مصرف شود مشکلات دیگری را برای فرد ایجاد می کنند .
مسمویت از طریق تخم مرغ هر ساله ۵۰۰۰ نفر را به کام مرگ می برد . ۱ تخم مرغ از هر ۱۰۰۰۰ عدد به سالمونلا آلوده است . به همین دلیل شما نباید هیچ گاه آنها را به طور خام مصرف کنید ، و یا اینکه در شیر مخلوط کرده و یا به طور خام ببلعید .
بهترین روش برای طبخ تخم مرغ بستگی به غذایی که دارد که می خواهید درست کنید . سازمان غذایی آمریکا اعلام می کند که دمای طبخ تخم مرغ نباید بیش از ۲۵۰ درجه فارنهایت باشد . اگر بر روی تخم مرغ قسمت های آبکی و شلی وجود داشته باشند بدین معناست که پخت به طور کامل انجام نشده است .
به به ، تخم مرغ
بنابراین شما با تمام حقایق در مورد این ماده خوراکی و مفید آشنا شدید . زمانی دشمن شما بود اما حالا یکی از دوستان جدا نشدنی شماست که بسیار مغذی بوده و آنقدرها هم که تصور می کردید مضر نیست . حاوی مقادیر زیادی پروتئین بوده و طرز تهیه آن بسیار ساده می باشد و یک غذای طلایی طبیعی است… البته اگر در خوراک آن زیاده روی نکنید .

منبع



برخی همکاران

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

انجمن علمی رادیولوژی ایران

انجمن علمی رادیولوژی ایران

انجمن جراحان دهان و فک و صورت

انجمن جراحان دهان و فک و صورت

انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران

انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران

آکادمی جراحی زیبایی آمریکا

آکادمی جراحی زیبایی آمریکا

انجمن پزشکی خواب ایران

انجمن پزشکی خواب ایران

انجمن بین المللی تحقیقات دهان و داندان آمریکا

انجمن بین المللی تحقیقات دهان و دندان آمریکا

انجمن ارتودنتیست های ایران

انجمن ارتودنتیست های ایران

مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی

مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی

مرکز تحقیقات علوم دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مرکز تحقیقات علوم دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پایگاه دندان پزشکی ایرانیان

پایگاه دندان پزشکی ایرانیان

انجمن تحقیقات راینولوژی

انجمن تحقیقات راینولوژی

انجمن دندان پزشکان عمومی ایران

انجمن دندان پزشکان عمومی ایران

انجمن علمی پزشکی لیزری ایران

انجمن علمی پزشکی لیزری ایران

کنگره بین المللی ایمپلنت خلیج فارس

کنگره بین المللی ایمپلنت خلیج فارس

دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران

دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران

NRITLD

NRITLD