تا 15 سال دیگر آزمایشی در دنیا به راه می افتد که با یک تست خون ساده به شما می گوید تا چند وقت دیگر حق نفس کشیدن روی کره خاکی را دارید .
این اسپانیایی ها بودند که انجام آزمایش طول عمر را سر زبان ها انداختند . آنها از سال پیش در هر کنفرانس علمی و پزشکی ای که می رفتند از آزمایشی صحبت می کردند که می تواند باقیمانده عمر آدم ها را مشخص کند و به آنها بگوید که برای زندگی روی کره خاکی چقدر فرصت دارند . روزهای اول باور داستان حتی برای خود دانشمندان و محققان هم سخت بود اما چند وقتی که گذشت نتایج طرح اسپانیایی ها ماجرا را وارد مرحله تازه ای کرد . نتایج این قدر امیدوار کننده بود که حالا دانشمندان انگلیسی هم اعلام کرده اند که از ابتدای سال میلادی آینده مردم این کشور می توانند فقط با پرداختن 435 پوند به آزمایشگاه های خاص این کشور بروند و با یک آزمایش خون بفهمند که سرعت سالخوردگی شان چقدر است و زمان حدودی مرگ طبیعی آنها کی خواهد بود . البته این آزمایش فقط میزان طول عمر بیولوژیکی آدم ها را تعیین می کند؛ آن هم به شرطی که شرایط زندگی آنها در سال های آینده هم شبیه همین الان باشد ؛ مثلا اگر آدمی بعد از تعیین طول عمرش رو بیاورد به سیگار با خورد و خوراکش را زیاد کند و بزند به رگ بی خیالی چاقی و ... دیگر طول عمرش همانی نیست که دانشمندان قبل از رو آوردن به این عادت ها برایش تعیین کرده بودند . پس اگر روزی روزگاری تصمیم گرفتید در یک سفر خارجی با صرف یک مقدار پول بی زبان بفهمید که با این روال زندگی چقدر فرصت زندگی کردن دارید ، یادتان باشد که باید تا آخر عمر با همان عادت سر کنید . در ضمن حواستان باشد قبل از انجام آزمایش طول عمر ـ که به آن در اروپا تست مرگ هم می گویند ـ کمی جنبه تان را بالا ببرید . کسی چه می داند شاید یک دفعه دانشمندان آن ور آبی فرصت کمی برای زندگی به شما دادند!

چطور پیر می شویم؟

با هر تقسیم سلولی به مرور زمان از اندازه تلومرهای هر دی. ان. ای به مقدار ناچیزی کم می شود . هر زمان که تلومر هر کروموزومی به طول کامل از بین رفت . آن سلول هم کاملا از بین می رود و ممکن است دیگر جایگزینی نداشته باشد. همین معنای دقیق پیر شدن بدن انسان و نزدیک شدن به لحظه مرگ است!

اندازه ستون های ته کروموزم ها طول عمر آدم را مشخص می کند .

تلومر این وسط چه کاره است ؟
داستان تعیین طول عمر و زمان مرگ آدم ها همه اش زیر سر تلومرهاست ، کلاهک هایی در انتهای کروموزوم ها که با ترشح آنزیم هایی خاص از پایانه های کروموزومی محافظت می کنند . می گویند طول و اندازه این تلومرها در انتهای کروموزم ها نشانه ای است از سالخوردگی بیولوژیکی آدم ها . دانشمندان معتقدند که تلومرها در بدن آدم حکم یک ساعت واقعی را دارند ، یک ساعت مولکولی که میزان طول عمر آدم را نشان می دهد . هر قدر این تلومرها کوتاه تر باشند آن وقت میزان سلامتی فرد و در واقع میزان طول عمر او کمتر خواهد بود . در واقع اگر تلومر کوتاه شود سلول پیر می شود . بر عکس اگر فعالیت تلومرازی ( همان آنزیمی که تلومرهای ته رشته کروموزومی تولید می کند ) زیاد باشد ، آن وقت است که تلومر هم بیشتر حفظ می شود و به دنبال آن هم پیری سلول به تاخیر می افتد . گویا در آنهایی که سیگاری هستند و زیاد هم حرص و جوش می خورند طول تلومرها کوتاه تر از افرادی است که بیشتر آرامش دارند یا به خورد و خوراک سالم بیشتر توجه دارند و اهل دود و دم هم نیستند برای همین است که دانشمندان مرکز لایف لنگث اصرار دارند که انجام آزمایش طول عمر برای هر کسی لازم است . محققانی که روی این پروژه بیست سال وقت گذاشته که انجام آزمایش طول عمر برای هر کسی لازم است . محققانی که روی این پروژه بیست سال وقت گذاشته مدعی هستند که اندازه گیری قد و قامت تلومرهای هر آدمی پی بردن به میزان سلامتی بدون او لازم است و این که می گویند طول عمر آدم ها را هم می شود حساب کرد فقط یک جنبه حاشیه ای این موضوع است. « ما فقط می خواهیم با یک اندازه گیری نسبی مردم را از کم و کیف سلامتی شان آگاه کنیم ! و گر نه عمر دست خداست »این را ماریا بلاسکورییس شرکت لایف لنگث می گوید!

وقتی انجام آزمایش سلامتی در اروپا سر و صدا به پا کرد

فقط یک تست سلامتی ساده است !

شرکت اسپانیایی ای که برای اولین بار تحقیق روی سلول های بدن و رابطه آنها با طول عمر و ابتلا به انواع و اقسام بیماری ها را شروع کرد اسم عجیبی داشت . شرکت « لایف لنگث » با معنای طول عمر ، گویا یک خانم محقق اسپانیایی به نام ماریا بلاسکو که سال ها روی سلول های بنیادی تحقیقات زیادی انجام داده این شرکت خصوصی را راه انداخت .
روزهای اول هم بهانه اش تحقیق روی تلومرهای سلول های بدن و رابطه تخریب آنها و ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان یا حمله های قلبی بود . بلاسکو و گروه تحقیقش وقتی درباره تلومرهای بدن به اطلاعاتی هیجان انگیز رسیدند و فهمیدند که خیلی از عوامل بیماری ها در آدم ها از همین بدن به اطلاعاتی هیجان انگیز رسیدند و فهمیدند که خیلی از عوامل بیماری ها در آدم از همین پایه های کوچک سلولی است ، به این فکر افتادند تا با انجام آزمایشی که به نظر خودشان ساده و سطحی می آمد میزان طول عمر آدم ها را تخمین بزنند . البته روزهای اول کمی سر و صدا به پا شد و عده ای که تا امروز با انجام شبیه سازی حیوانات و ... مخالف بودند باز هم جنجال راه انداختند اما پژوهشگران اسپانیایی با این توجیه که می خواهند با این کار فقط به سلامت نوع بشر کمک کنند ؟، توانستند به انجام عملی آزمایش هایشان ادامه بدهند. دانشمندان با این بهانه که دانستن باقی وطول عمر می تواند به آدم ها کمک کند تا عادت های بد زندگی شان را ترک کنند و بیشتر به فکر سلامتی شان باشند ، قضیه را فیصله دادند و قرار اولین تست مرگ را برای ماه ژانویه 2012 در کشور انگلستان گذاشتند !

چطور می میریم؟

ـ کروموزوم
کروماتید : یکی از دو رشته هر دی. ان. ای که تشکیل دهنده یک کروموزم است .
سنترومر : دو رشته کروماتید را به هم وصل می کند . در واقع سنترومر در کروموزم های انسان نقطه وسط ایکس شکل ساختار کروموزومی است .
تلومر : قسمت انتهایی هر کروموزوم که کار حفاظت از دی. ان. ای را هم به عهده دارد .
ـ ساختمان یک
غول سرطان هم شکست می خورد ؟
غیر از دانشمندان مرکز لایف لنگث دو سه محقق دیگر هم فکر و ذهن شان شده است تلومر و قد و اندازه اش. الیزابت بلکبرن و جک زوستاک به خاطر تحقیق روی تلومرها جیزه نوبل پزشکی سال 2009 را از آن خودشان کردند . این دو محقق اندازه تلومر در سلول های سرطانی را اندازه گرفته و به نتیجه جالبی رسیده بودند . در سلول های سرطانی تولید مداوم تلومر باعث می شود که آنها به سختی از بین بروند . برای همین است که سرطان به این راحتی ها درمان نمی شود . این دو دانشمند مدعی هستند که ساختن دارویی که بتواند تلومر سلول های سرطانی را خراب کند آنها را زودتر از بین می برد . اسپانیایی ها هم از همین ایده بود که از آب کره گرفتند و زدند به خط تعیین طول عمر . این طور که می گویند تا 15 سال دیگر آزمایش طول عمر مانند یک آزمایش خون ساده بین مردم جهان معمولی می شود!

سلولی که تلومر ندارد.

هر قدر تلومرها کوتاه تر شوند ، طول عمر آدمیزاد هم هر روز کوتاه تر می شود . این حروف ها هم کدهای ژنتیکی ای هستند که هر دسته سه تایی آنها به یک دردی می خورد و پس و پیش شدن هر کدامشان ساختار ژنتیکی سلول ها را تغییر می دهد .

سلولی که تلومر دارد

یک آنزیم خاص باعث ساخته شدن و نگهداری از تلومرها می شود . می گویند اگر تلومر به حد کافی و درست و حسابی در بدن تولید شود ، آن وقت دیگر اتفاق ناخوشایندی برای سلول ها نمی افتد و آدمیزاد حتی می تواند 120 سالگی اش را هم ببیند!
ـ دانشمندان در آزمایشگاه های خودشان تلومرهای کروموزم را با نقطه های شفاف قرمز رنگ شناسایی می کنند و با یک آزمایش خاص به اندازه واقعی این لکه های خوش رنگ پی می برند . این کار در همان آزمایش خون 435 پوندی راحت و ساده مشخص می شود!
منبع : همشهری

منبع



برخی همکاران

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

انجمن علمی رادیولوژی ایران

انجمن علمی رادیولوژی ایران

انجمن جراحان دهان و فک و صورت

انجمن جراحان دهان و فک و صورت

انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران

انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران

آکادمی جراحی زیبایی آمریکا

آکادمی جراحی زیبایی آمریکا

انجمن پزشکی خواب ایران

انجمن پزشکی خواب ایران

انجمن بین المللی تحقیقات دهان و داندان آمریکا

انجمن بین المللی تحقیقات دهان و دندان آمریکا

انجمن ارتودنتیست های ایران

انجمن ارتودنتیست های ایران

مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی

مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی

مرکز تحقیقات علوم دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مرکز تحقیقات علوم دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پایگاه دندان پزشکی ایرانیان

پایگاه دندان پزشکی ایرانیان

انجمن تحقیقات راینولوژی

انجمن تحقیقات راینولوژی

انجمن دندان پزشکان عمومی ایران

انجمن دندان پزشکان عمومی ایران

انجمن علمی پزشکی لیزری ایران

انجمن علمی پزشکی لیزری ایران

کنگره بین المللی ایمپلنت خلیج فارس

کنگره بین المللی ایمپلنت خلیج فارس

دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران

دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران

NRITLD

NRITLD