روزهای زندگی ما، متأثر از رنگ هاست. طرح های تزیینی اتاق می توانند به روح ما طراوت ببخشند. لباس های ورزشی با رنگ های روشن، می توانند سطوح انرژی بدن را افزایش دهند. رنگ غذا و بشقاب می تواند محرک اشتها باشد. یک دسته نرگس زرد، در باغچه ی بهاری به ما شادی و شعف می بخشد و رنگ های قرمز و نارنجی درختان پاییزی،‌ممکن است موجب سرگرمی مان شوند.
رنگ ها دارای تأثیرات قدرتمندی هستند و بطور مستقیم در سطوح پایینی افکار هوشیار، با ما صحبت می کنند. رنگ هایی را که برای لباس پوشیدن در سر کار، بازی کردن و برای طرح های تزیینی منزلمان انتخاب می کنیم، چیزهای زیادی را در مورد ما به دیگران می گویند. در ارتباط با رنگ های طبیعی ، رنگ هایی وجود دارد که هر کدام از ما باید از آنها پرهیز کنیم. به همین میزان، برخی رنگ ها پیام هایی را در مورد ما ارسال می کنند که ما نمی خواهیم این پیام ها منتشر شوند. اغلب این تأثیرات ، به دلیل اینکه ناگفتنی (غیر قابل توصیف) هستند، بسیار قدرتمندند.
زبان رنگ ها را می شنویم، اما اغلب نمی توانیم بیان شان کنیم. تأثیرات آنها را احساس می کنیم، بدون اینکه قادر باشیم آنها را توضیح دهیم. با وجود این، هنگامی که با رنگ ها هماهنگ می شویم، یاد می گیریم که برای ابراز خود، به بهترین نحو از آنها استفاده کنیم.
رنگ ها بر روی انرژی و حالات روحی، روانی و جسمی ما تأثیر می گذارند. تأثیرات قدرتمند ارتعاش رنگ ها، بدن را در بر می گیرد و درهایی را به سوی روح و روان می گشاید. هر کدام از ما آدم های منحصر به فردی هستیم. شما با یافتن و استفاده ی درست از رنگ ها، می توانید رشد روحی و خود کفایی تان را ارتقاء دهید و بر ترس ها و موانع ذهنی تان غلبه کرده و خلاقیت های تان را شکوفا سازید.

چگونه رنگ ها را می بینیم؟

افراد با دیدی معمولی، قادرند ناخودآگاه رنگ ها را تشخیص دهند. رنگ های موجود در نور با شبکیه یی که در پشت چشم قرار دارد، قابل تشخیص است. زمانی که اشعه ی نور وارد چشم می شود، قبل از رسیدن به عدسی چشم، از مایعی آبکی به نام زلالیه عبور می کند. اشعه ی نور توسط عدسی درون شبکیه، متمرکز می شود و محلی را که دو سلول ویژه به نام میل یاخته (rod) در عدسی چشم و یاخته های مخروطی در شبکیه ی چشم (cones) است، فعال می کند. میل یاخته ها دربرابر نور حساس ترند تا در برابر رنگ ها، آنها قادرند سایه های رنگ خاکستری را از هم تشخیص دهند، زیرا رنگ سفید و سیاه ، دیدن اشیاء را برای ما در نور ضعیف دشوار می کند. یاخته های مخروطی سه نوعند و هر کدام از آنها دارای رنگ دانه هایی هستند که یکی از سه طول موج نور را جذب می کنند: 1- طول موج بلند(قرمز و نارنجی) 2- طول موج متوسط (سبز) 3- طول موج کوتاه(آبی و بنفش) وقتی که یاخته ی مخروطی با طول موج نور که بسیار حساس است تماس پیدا می کند، رنگ دانه ها شکافته می شوند و این فرآیند درآغاز حرکتش به سوی مغز، به عصب بینایی ضربه وارد می کند. اگر بیش از یک طول موج نوری وارد چشم شود، بیش از یک نوع یاخته برانگیخته می شود. اگر شما فردی را با لباس زرد ببینید، اشعه های نور، ترکیبی از میل یاخته های حساس به نور قرمز و سبز را فعال می کند و پیامی که میل یاخته ها می فرستند، پیام توصیف شده یی است که توسط مغز به عنوان رنگ زرد ارسال می شود.

مشاهده رنگ ها از میان پوست بدن

برخی افراد نابینا به سادگی قادرند، رنگ های مختلف تکه های کاغذ یا پارچه را با کشیدن دست یا نوک انگشتان شان بر روی آن تشخیص دهند. آنها می توانند طول موج نوری را که از میان پوست بدنشان می گذرد، احساس کنند و بر این اساس گفته اند که برخی از رنگ ها خنک و برخی دیگر گرم هستند. ممکن است شما هم بتوانید با تمرین، این پدیده را تجربه کنید. چند پارچه رنگی چهارگوش را بردارید و روی یک میز بیاندازید. با چشمان بسته روی گوشه های پارچه دست بکشید. به تفاوتی که از انرژی ها دریافت می کنید، حساس شوید. روزها و شاید هفته ها ، آزمایشات را تکرار کنید. ببینید می توانید بین انواع زمینه های انرژی و رنگ های خاص ارتباط برقرار کنید؟

رنگ ها در اوقات نیاز به ما کمک می کنند

علاوه بر تمایلات ثابتی که نسبت به یک نوع رنگ داریم، ممکن است در اوقاتی که احساس خستگی، فشار و نیاز عاطفی می کنیم،‌ به سوی یک رنگ خاص کشیده شویم. ما برای برقراری تعادل بر روی انرژی های بدنمان ، نیازمند ارتقاء قدرت ارتعاشی رنگ های خاص هستیم. به طور خیلی ساده، همه ی ما تأثیرات پوشیدن یک لباس به رنگ قرمز، بنفش شاهانه، طلایی یا نقره یی درخشان را در یک میهمانی احساس می کنیم که قادرند به ما جان تازه یی ببخشند،‌حتی اگر خسته و بی حال باشیم.

رنگ های متعلق به شما

هر یک از ما دارای رنگ آمیزی بخصوصی هستیم که همان رنگ طبیعی ما است و شامل رنگ چشم، پوست و مو می شود. این رنگ ها ممکن است از خانواده، یکی از اجداد یا از طریق یک ژن بازگشتی یا غیر غالب از نسلی به نسل دیگر به ما به ارث رسیده باشد. عوامل دیگری نیز می توانند در این امر نقش داشته باشند. برای مثال، اگر شما در آب و هوای مدیترانه یی بزرگ شده باشید، رنگ پوستتان در آن منطقه تیره تر می شود یا به خاطر اینکه طولانی مدت در معرض نور آفتاب بوده اید، رنگ موهایتان روشن شود. همچنین بیماری ها بر روی رنگ پوست و موی تان تأثیر می گذارد. اما کشش ما به سمت رنگ هایی خاص، از روی تصمیمات آگاهانه یی است که با رنگ پوست و موی مان در ارتباط است. ما از روی سطوح غریزی مان به سمت رنگ ها کشیده می شویم. شاید این امر به خاطر این است که رنگ ها، نیرویی قدرتمند و غیر کلامی را در مورد شخصیت و دیدمان نسبت به زندگی ابراز می کند.

خودتان را بهتر بشناسید

اگر نسبت به یک رنگ خاص، تمایل شدیدی دارید، شما دارای صفات ویژه یی در ارتباط با آن رنگ هستید.
قرمز: بیرون گرا، هیجانی،‌ احساساتی، حساس، پرانرژی
نارنجی: مستقل، با اراده، خود آغاز
سبز: حساس، هوشیار، ‌سیاستمدار، مواظب،‌ با احتیاط
زرد: توانا، تیزهوش، خودانگیز، رازدار، دارای رابطه خوب با دیگران
آبی: خلاق، خیال پرداز، دارای احساسات عمیق، صادق
بنفش: دلسوز ، بصیر، دارای معیارهای بالا
سفید: روشنفکر،‌ کمال گرا، خوش بین، خود استوار
سیاه: دارای اعتماد به نفس، پر از نظر و عقیده، مستقل، پردازشگر قدرت درونی
اگر یک روز کامل در خانه کار کرده اید و می توانید محلی برای استراحت کردن انتخاب کنید،‌ ممکن است یک اتاق را بر دیگر اتاق ها به خاطر اثر متقابلی که نوع رنگ اتاق با حس و حالتان دارد، ترجیح دهید. اگر مجبورید که با غم از دست دادن کسی یا یک ضربه ی سخت کنار بیایید،‌ ممکن است آرامش را در رنگ سبز،‌ رنگی که به قلب آرامش می دهد بیابید. شاید اگر در محیط روستا قدم بزنید یا یک لباس یا روسری به رنگ سبز بپوشید، شما را آرام کند. به همین ترتیب،‌ ممکن است نسبت به یک رنگ، بطور شدید عکس العمل متضادی داشته باشید. شما می توانید از یکی کردن رنگ های مکمل استفاده کنید. برای مثال، اگر در یک برهه از زمان در زندگی تان، احساس واکنش منفی نسبت به رنگ نارنجی دارید، به یک شیء آبی نگاه کنید یا لباس آبی بپوشید یا آویزی به رنگ آبی خریده و در منزلتان نصب کنید. حساسیت های تان را به واکنش های بدنتان نسبت به رنگ ها افزایش داده و غرایزتان را دنبال کنید.

رنگ های وابسته به طبیعت شما

رنگ ها ، وابسته به طبیعت شما هستند و معمولاً بر روی رنگ لباسی که مایلید بپوشید، تأثیر عمیقی می گذارد.
- افرادی که دارای موهای بلوند و طلایی با چشمان سبز، آبی یا خاکستری هستند، معمولاً جذب رنگ های آبی و سبز می شوند.
- افرادی که چشمانی به رنگ قهوه یی با مو و پوستی تیره دارند، اغلب رنگ های روشن و زنده را انتخاب می کنند.
- افرادی که موهای قرمز دارند، گروهی هستند که رنگ آبی و سبز را ترجیح می دهند.

منبع: 7 روز زندگی

منبع



برخی همکاران

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

انجمن علمی رادیولوژی ایران

انجمن علمی رادیولوژی ایران

انجمن جراحان دهان و فک و صورت

انجمن جراحان دهان و فک و صورت

انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران

انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران

آکادمی جراحی زیبایی آمریکا

آکادمی جراحی زیبایی آمریکا

انجمن پزشکی خواب ایران

انجمن پزشکی خواب ایران

انجمن بین المللی تحقیقات دهان و داندان آمریکا

انجمن بین المللی تحقیقات دهان و دندان آمریکا

انجمن ارتودنتیست های ایران

انجمن ارتودنتیست های ایران

مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی

مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی

مرکز تحقیقات علوم دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مرکز تحقیقات علوم دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پایگاه دندان پزشکی ایرانیان

پایگاه دندان پزشکی ایرانیان

انجمن تحقیقات راینولوژی

انجمن تحقیقات راینولوژی

انجمن دندان پزشکان عمومی ایران

انجمن دندان پزشکان عمومی ایران

انجمن علمی پزشکی لیزری ایران

انجمن علمی پزشکی لیزری ایران

کنگره بین المللی ایمپلنت خلیج فارس

کنگره بین المللی ایمپلنت خلیج فارس

دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران

دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران

NRITLD

NRITLD