برای افزایش احتمال باروری، باید کلیه مواد مغذی در حد نیاز مصرف شوند و در بین آنها، موادی که مهمتر هستند به ترتیب بیان می شوند: اسیدهای چرب ضروری که در روغن های گیاهی، روغن دانه ها و مغزها موجود هستند و برای حفظ تعادل هورمونی مورد نیازند. عقیمی در مردان و زنان در ارتباط با کمبود ویتامینE است، چون با کمبود این ویتامین بافت های تولید مثلی تخریب می شوند.ویتامین E که در افزایش میل جنسی تاثیر زیادی دارد. این ویتامین بیشتر در منابع گیاهی مانند روغن آفتاب ‌گردان و زیتون، ذرت و بادام، آجیل تازه(فندق، بادام، گردو)، اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب زمینی یافت می ‌شود.

در میوه‏ هایی مانند هلو و مارچوبه هم این ویتامین وجود دارد. به‌ جز منابع طبیعی، ویتامین E به صورت مصنوعی و به شکل قرص و آمپول نیز تولید می ‌شود ولی بهتر است از منابع طبیعی نیاز روزانه تأمین شود، نیازی که معادل 7 تا 9 میلی ‌گرم در روز است. منیزیم، روی و ویتامینA برای تولید سلول تخم مورد نیاز است. به طوری که کمبودVIT-A می ‌تواند موجب کاهش قدرت باروری شود. این ویتامین در آقایان باعث ساختن اسپرماتوزوئید می ‌شود و در خانم‌ ها هم روی تولید هورمون‌ های جنسی که به باروری کمک می ‌کنند، موثر است.

جگر، شیر، پنیر، خامه و کره منابع غنی این ویتامین هستند. این ماده مغذی در سبزی ‌ها و میوه‌ های زرد رنگی مانند هویج، کدو، سیب‌زمینی، هلو، زردآلو و طالبی، در سبزی‌ ها و میوه های قرمز رنگ مانند گوجه ‌فرنگی و همین‌ طور در سبزی ‌هایی با برگ سبز تیره به مقدار زیاد وجود دارد؛ البته پیش ‌سازش که در بدن به این ویتامین قابل تبدیل است. کمبود ویتامینB6 و B2 با ناباوری مرتبط است. در بین کلیه مواد مغذی که با باروری مرتبط اند، "روی" از همه با اهمیت تر است. این ماده معدنی برای فعالیت صحیح صدها سیستم آنزیمی بدن ضروری است. تعدادی از این سیستم های آنزیمی مربوط به باروری در زن و مرد است.

برای مثال رشد و نمو دیواره ی رحم بستگی به روی دارد و این ماده معدنی برای تولید اسپرم در مردان مورد نیاز است منابع سرشار روی عبارتند از: گوشت گاو، لوبیا چیتی و قسمت تیره گوشت مرغ. مصرف روزانه 1000 میلی گرم کلسیم و 10 میکروگرم ویتامین D می تواند احتمال باروری را افزایش دهد. منابع غنی کلسیم عبارتند از شیر، ماست و پینر و برای ویتامین D می توانید علاوه بر نور آفتاب از شیر و ماهی سالمون نیز استفاده کنید. تجزیه املاح موجود در مویافراد نابارور نشان می دهد، تعداد کثیری از خانم هایی که باردار نمی شوند و یا سقط های پی در پی دارند، دچار کمبود روی هستند. رژیم غذایی اغلب افراد تأمین کننده روی مورد نیازشان نیست و شرایطی چون استرس، سیگار کشیدن، آلودگی هوا و الکل موجب تخلیه منابع روی بدن می شود. یکی از دلایل دیگر ناباروری، افزایش تماس با ترکیبات استروژنی مصنوعی است که تعادل هورمون های بدن را به مخاطره می اندازد. هورمون های مصنوعی در داروها و محصولات لبنی غیر اورگانیک وجود دارد و گوشتها اغلب محتوی هورمون هستند. همچنین ماهی هایی که از آبهای آلوده صید می شوند، حشره کش ها و مواد محتوی پلاستیک دارای هورمون هستند.

در مردان دریافت مقادیری بالای استروژن، تولید اسپرم را کاهش می دهد و در زنان ایجاد کیست های تخمدانی و رحمی می کند که با لطبع بر باروری مؤثر است. اختلالات هورمونی یکی از عمده دلایل کاهش قدرت باروری افراد است و هورمون هایی نظیر هورمون های تیروئیدی، انسولین و هورمون های جنسی به خصوص در زنان، می توانند سرعت رشد تخمک ها را افزایش و یا کاهش دهند و از آنجا که این ترکیبات، ساختمان پروتئینی دارند، نقش پروتئین روشن می شود. همان طور که می دانید این ماده مغذی در انواع گوشت سفید و گوشت قرمز به وفور یافت می شود. دانشمندان دریافته اند که مصرف منظم گوشت قرمز در مردان می تواند قدرت باروری را افزایش داده و نقش درمانی داشته باشد. آنها معتقدند گوشت علاوه بر پروتئین، روی و سلنیوم نسبتاً بالایی نیز دارد که می تواند از آثار تخریب کنندگی رادیکال های آزاد روی اسپرم ها جلوگیری کرده و تحریک آنها را افزایش دهد. همچنین روی موجود در گوشت قرمز نیز به میزان بیش از 40 درصد جذب می شود و تأمین مقدرا روزانه مورد نیاز (تقریباً 0/8 تا 1 گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن این ماده مغذی در مردان نابارور ضروری است. ماهی ها نیز به عنوان یک تأمین کننده روی بسیار پر اهمیت محسوب می شوند زیرا موجب حفظ ترکیبات ژنتیکی اسپرم شده و انرژی لازم برای فعالیت اسپرم را بالا می برد.

از آنجایی که این گروه از مواد غذایی در میان گیاه خواران طرفدار چندانی ندارد، احتمال شیوع این مشکل در آنها بالاتر از سایر افراد است. کارنیتین در غلظت بالا موجب انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری و اکسیداسیون آنها برای تأمین انرژی مورد نیاز اسپرم ها می شود که حرکت آنها راتسهیل می کند. از این رو خوردن مواد غذایی که سرشار از این ماده هستند بسیار کمک کننده است. باید افزود که این ترکیب پروتئینی در مواد غذایی نظیر سینه مرغ، روغن ماهی و فیله گوشت گاو به وفور وجود دارد و خوردن روزانه 30 تا 60 گرم از آنها می تواند نیاز روزانه افراد را تأمین کند.

جالب است بدانید که این ترکیب در بدن موجب لاغری می شود زیرا کارنیتین در فرآیند تولید انرژی از چربی ها دخالت دارد و موجب سوختن چربی های اضافی می شود و به کاهش وزن کمک می کندجالب است بدانید که ویتامین C در ساخت کارنیتین قش فعالی دارد و جالب تر آنکه موجب حفظ شکل فعال ویتامین E می شود.

منبع



برخی همکاران

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

انجمن علمی رادیولوژی ایران

انجمن علمی رادیولوژی ایران

انجمن جراحان دهان و فک و صورت

انجمن جراحان دهان و فک و صورت

انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران

انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران

آکادمی جراحی زیبایی آمریکا

آکادمی جراحی زیبایی آمریکا

انجمن پزشکی خواب ایران

انجمن پزشکی خواب ایران

انجمن بین المللی تحقیقات دهان و داندان آمریکا

انجمن بین المللی تحقیقات دهان و دندان آمریکا

انجمن ارتودنتیست های ایران

انجمن ارتودنتیست های ایران

مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی

مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی

مرکز تحقیقات علوم دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مرکز تحقیقات علوم دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پایگاه دندان پزشکی ایرانیان

پایگاه دندان پزشکی ایرانیان

انجمن تحقیقات راینولوژی

انجمن تحقیقات راینولوژی

انجمن دندان پزشکان عمومی ایران

انجمن دندان پزشکان عمومی ایران

انجمن علمی پزشکی لیزری ایران

انجمن علمی پزشکی لیزری ایران

کنگره بین المللی ایمپلنت خلیج فارس

کنگره بین المللی ایمپلنت خلیج فارس

دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران

دهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران

NRITLD

NRITLD